Система роботи
вчителя географії Віньковецького ліцею Сікорської О. В.
Чим повніше джерело знань - тим глибша річка життя
Працюю над проблемою: "Розвиток креативного потенціалу учнів в контексті формування компетенцій та екологічної свідомості на уроках природознавства та географії".
У
Концепції загальної середньої освіти зазначено: «Освіта XXI
століття - це освіта для людини, а її стрижень - розвиваюча, культуротворча
домінанта; виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і
саморозвитку, уміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію,
використовуючи набуті знання і вміння для творчого розв'язання проблем...».
Підготовка учнів до взаємодії, до розвитку навичок критичного мислення нині, на моє переконання, є надзвичайно важливою. Як свідчать дослідження, переважна більшість школярів не володіє такими логічними операціями, як аналіз, синтез, класифікація, узагальнення, порівняння. Це може стати причиною прийняття невиважених рішень ними в майбутньому, загрозою для демократичних перспектив України, зменшенням конкурентоспроможності наших фахівців у світі. Отже, першочерговим завданням вважаю розвиток в учнів на уроках географії та природознавства такого типу мислення, який допоможе їм адекватно оцінювати нові обставини та формувати стратегію подолання проблем, що виникатимуть.
На уроках географії відбувається формування і розвиток в учнів моральних норм і звичок поведінки в навколишньому середовищі, ціннісних орієнтацій, виховання почуття відповідальності за навколишнє середовище і необхідність раціонального господарювання. Цьому сприяє вивчення проблем раціонального використання природних ресурсів, основ природокористування, перетворення природи нашої країни.
Шкільна географія формує комплексне, системне уявлення про Землю як про планету людей, тобто формує світогляд учня.
На уроках надаю перевагу завданням і вправам проблемно-пошукового характеру, які розвивають аналітичні вміння учнів. Навчаю складати й працювати учнів з опорними схемами, логічними ланцюжками, що дає можливість переходити від спостережень і досліджень до висновків і узагальнень. Важливою частиною роботи з учнями є проєктна діяльність.
Загалом, на кожному з етапів уроку можна використовувати методичні прийоми розвитку критичного мислення. Намагаюсь постійно розширювати арсенал таких прийомів: мозковий штурм, асоціації, проблемна ситуація, географічна задача, есе, прогнозування, сенкан, "Вірю - не вірю", читання з маркуванням ... Переконана, що завдання дослідницького характеру розвивають критичне мислення.
Реалізуючи проблему "Розвиток креативного потенціалу учнів в контексті формування компетенцій та екологічної свідомості на уроках природознавства та географії", переконуюся, що тільки ті знання, до яких учень прийшов через
власну діяльність пізнання, самооцінку, стають міцним його надбанням,
допомогають знаходити правильні рішення проблем , які виникають не тільки в
шкільному, але й в повсякденному житті,
виховують особистість. Головне - пам'ятати, що критичне мислення - це не
критика недоліків, а вміння визначати проблему й виробляти оптимальну стратегію
її розв'язання – це і є шлях до досягнення мети, шлях до успіху. Адже ще
американський філософ і педагог Джон Дьюї говорив: «Тільки борючись із
конкретною проблемою, відшукуючи власний вихід із сформованої ситуації, учень
дійсно думає».
Немає коментарів:
Дописати коментар